Στην Ελλάδα

Hittegolf

1 reactie

Hittegolf thermometerHet nieuws in Nederland wordt al enige dagen gedomineerd door de term hittegolf. Het is nu een feit. Volgens de metingen van het KNMI is in de Bilt aan alle voorwaarden voldaan om het nu officieel zo te noemen. Mensen beginnen eerder met werken om zo de ergste hitte voor te zijn, een speciaal programma in de bejaarden huizen, er moeten ruiten in geslagen worden als de NS het weer eens laat afweten en je reddeloos in een weiland laat staan. Voor mij is het door een Griekse zonnebril allemaal een beetje overdreven, gewoon even een tandje terug, dan overleef je het wel. Dat neemt niet weg dat het voor Nederland uitzonderlijke temperaturen zijn en dat het in de krant mag, zeker met het koude maanden, wachtend op zon en hoge temperaturen nog vers in het geheugen.

Hier in Griekenland is de hittegolf naar Nederlandse maatstaven al een paar manden aan de gang. Mijn laptop staat al maanden om 4 theelichtjes om beter te kunnen koelen, maar de laatste tijd hoor ik aan het lawaai dat de ventilator maakt dat het hard werken is. Het is zomer. Ook in het Griekse nieuws wordt veel over het weer gepraat, ook hier is sprake van een opkomende hittegolf. Dit werd onderstreept toen ik gister avond thuis kwam. Ik was wat wezen dringen. Rond een uurtje of 11 besloot ik om naar huis te gaan, het was nog warm buiten. Toen ik uit de lift stapte viel de warmte in het trappenhuis als een deken over mij heen. Eenmaal binnen was het niet veel beter, warm warm en nog eens warm. Ja het is weer de tijd van het jaar dat de stenen vloer warm aan voelt onder mijn voeten, de warmte van de zon door de muren heen slaat in de loop van de dag. Snel alle ramen open om alle warmte binnen te laten ontsnappen. Een blik op de thermometer vertelde mij dat het binnen tegen de 35 graden was. De muren straalden hun hitte af, zelfs de matras van mijn bed voelt aan alsof deze is voorverwarmd. Ja, de middagrust wordt nu echt in acht genomen, geen mens die zich op straat begeeft tussen 1 en 5 uur in de middag. Tot laat in de avond zitten de balkons vol en zelfs oma loopt ’s avonds laat nog over straat. Vanmorgen werd ik dan ook vroeg wakker, het was pas net licht en de thermometer gaf 27 graden aan. Rustig aan, morgen is er weer een dag is het motto. Ondanks het slaap te kort wat dit weer oplevert, heb ik daar weinig last van. Het lijkt wel alsof je minder slaap nodig heeft. Je moet van dit weer houden, mazzelaar die ik ben, ik ben er fan van😉

De definitie van een hittegolf in Griekenland heb ik niet kunnen achterhalen, volgens een aantal betrouwbare bronnen er daar ruimte voor discussie. Maar globaal is de definitie het zelfde als in Nederland. Het moet minimaal 3 dagen aaneengesloten boven de 38 graden zijn, in de nacht niet minder dan 28 graden. Deze hoge temperaturen zowel in de nacht als overdacht worden veroorzaakt door de wind het laat afweten. Met name in de nacht staat er nog geen zuchtje wind.

One thought on “Hittegolf

  1. Het is nu niet voor te stellen dat er een tijd komt dat we weer dekens nodig hebben en dat de verwarming hoog staat. Net zoiets als in de winter je je niet voor kunt stellen dat er weer blad aan de bomen komt.

    Ik kijk nu op de thermometer buiten en die wijst 28gr aan in de schaduw! Ik voel me een beetje Grieks.

    Emmy

Ook wat te melden? Schrijf het hier van je af!

