Στην Ελλάδα

SUPing

1 reactie

SUP Alimos beachZo af en toe moet je je zelf wat gunnen. Derhalve heb ik gereageerd op een open uitnodiging via internet om te gaan SUPpen. Of te wel Stand Up Paddle surfing. Om eerlijk te zijn had ik er nog nooit van gehoord. Het was voor mij nog even de vraag of het door zou gaan aangezien ik de enige was die gereageerd had op de uitnodiging. Vrijdag bevestigde Lynn dat het door zou gaan. Zaterdag aan het eind van de middag zat ik in de tram onderweg naar Loutra Alimos waar de club zich gevestigd heeft. Een beetje onwennig stapte ik het strand op. Ik was hier nog nooit eerder geweest, meestal breng ik een bezoekje aan Kalamaki beach. Eenmaal aangekomen op het strand werd het al snel duidelijk dat ik in elk geval op het juiste strand was. Verscholen tussen alle parasols en zonnebedjes lagen de surfplanken. Eerst maar is even de temperatuur van het water gecheckt. Niet geheel onbelangrijk als je voor het eerst een nieuwe watersport gaat doen. Nu Lynn nog zien te vinden op het volle strand. Vertwijfeld keek ik rond en liep langzaam terug naar de beach bar om daar in de schaduw haar telefoon nummer op te kunnen zoeken in mijn telefoon. Ergens halverwege hoorde ik een stem die Engels tegen mij aan het praten was. Van achter de optimisten klonk naar wat later bleek de stem van Lynn. Niet veel later was het dan zo ver, het water in. Na een korte instructie van Nikos duwde ik wat onwennig de plank voor mij uit. Eerst maar een weg stukje peddelen bij de zwemmers vandaan. Dit deed ik terwijl ik op mijn knieën zat. Dat viel best mee, ik had verwacht dat het veel wiebeliger zou zijn. Aangemoedigd door Nikos om te gaan staan, deed ik dit onder het motto dan hebben we de eerste plons gehad. Tot mijn verbazing bleef ik staan en peddelde iet wat onwennig weg Nikos achter na. Elke keer als ik aanwijzing kreeg was het lastig om te blijven staan. Je probeert dan zo goed mogelijk te kijken hoe hij het doet en vergeet om naar de golven te kijken die je uit balans proberen te brengen. Maar ik stond nog steeds. Er stond een aardig windje landinwaarts wat verderop in de baai voor best hoge golven zorgde. Snelheid was de oplossing om gemakkelijk je balans te houden. Het wijs tijd om te keren, ik had moeite om mijn plank om te krijgen. Dwars op de golven bleef ik hangen er gebeurde niks meer. Ik had bedacht dat ik druk moest uit oefenen op een kant van de plank, er kwam een hoge golf en daar lag ik in het water. Geheel onverwacht eigenlijk, ik was te druk met het keren. Verfrissend was het, en binnen no time stond ik weer op de plank. Daar ging ik surfend op de golven die mij elke keer een zetje gaven. Iets wat ik lang niet meer gevoeld had, met een woord heerlijk. Na weer om gekeerd te zijn had ik wat meer de tijd om om me heen te kijken. Het viel me op dat het geluid van de stad en het strand verstomde en alles er anders uitzag door het nieuwe verkregen perspectief. Het voelde vrij en ontspannen. Het klotsende water tegen de plank, natte voeten, de zon en de wind.

Nadat ik alle complimenten in ontvangst heb genomen zijn Lynn en ik nog wat gaan drinken, onder het genot van een glaasje wijn en een octopus. Lynn stond er op dat ik ook een stukje zou nemen van de octopus. Ook al had ik niet zo’n trek alleen eten kan natuurlijk niet in Griekenland! Lynn vertelde me dat ze woensdag weer gaat zo rond de zonsondergang en nodigde mij uit. Dat liet ik mij geen tweede keer zeggen. Dat is prachtig, het zachte avond licht wat op de bergen schijnt en die de zee zilver kleurt. Ik kijk uit naar Woensdag!

One thought on “SUPing

  1. Leuk avontuur. Op naar woensdag !!!

    Groet,
    Emmy

Ook wat te melden? Schrijf het hier van je af!

