Στην Ελλάδα

Waar gaat u naar toe?

7 reacties

Deze vraag werd niet aan mij gesteld in de supermarkt maar aan de mevrouw achter mij die probeerde voor te dringen. Op zaterdagmorgen was het zo als altijd druk, volle gangpaden, chaos bij de kaas en vlees afdeling en lange rijen bij de kassa. Geduldig ben ik in de rij gaan staan. Het was een keurige rij voor twee kassa’s die achter elkaar op gesteld zijn. Gedachteloos keek ik voor mij uit , mijn dagdroom werd ruw verstoord door een mevrouw achter mij die mij aan de kant duwde om voor te dringen. Ik liet het gebeuren, een discussie aangaan in het Engels heeft geen zin, maar een andere vrouw in de rij dacht daar anders over. Ze riep met verheven stem; “πού πας κυρία;” waar gaat u naar toe mevrouw. De toon de ze aan sloeg en de houding gaven aan dat dit een retorisch gestelde vraag was. De voordringster antwoordde dan ook zo, naar de kassa! Waarop een verhitte discussie volgde tussen de twee vrouwen. De meisjes bij de kassa sloegen het gade met een blik in de ogen van hier gaan we weer. Vervolgens kreeg ik een lesje Grieks. Klasse, schitterend deze vrouw. In een beweging mij een Griekse les geven en de voordringster de les leren.

7 thoughts on “Waar gaat u naar toe?

  1. Het is ook overal hetzelfde! Het treft mij soms ook, alleen in Nederland ga ik de discussie wel aan… ’t Zijn vaak ouderen, die in mijn ogen de hele dag de tijd hebben, maar juist op de spitsuren gaan shoppen…. en dan klagen over de drukte en hoe zwaar ze het hebben. Kan daar zo slecht tegen……

    • De taal niet spreken heeft zo zijn voordelen. De vrouw die het voor mij op nam wist dat ik een buitenlander was. We hadden elkaar al ontmoet bij de slager. Dat is denk ik de reden waarom ze niet afwachtte om te zien of ik wat ging zeggen, al deed ik dat wel met met lichaamshouding, En ja het zijn vaak de ouderen. Maar goed als je weet dat er niet tegen in kan gaan, dan denk je waar gaat het over, die 2 minuten.

  2. Dat was dus weer genieten!

  3. Ja of je in Nederland bent……voordringers heb je overal. Heb je met Pasen nog lekker lam gegeten?

    Een groet vanuit een koud en nat Nederland,

    Emmy

    Verstuurd vanaf mijn iPad

    Op 13 mei 2013 om 16:59 heeft “Στην Ελλάδα” het volgende geschreven:

    > >

    • Met Pasen eet je lam of je dat nou lekker vind of niet. Zelf ben ik er niet echt dol op, maar voor die ene keer per jaar ga. En daarbij kon ik het niet over mijn hart verkrijgen om de kok teleur te stellen. De gezelligheid daar ging het mij om.

      Groetjes van uit een even eens regenachtig Griekenland

  4. Er-ger-lijk. Vreemd dat kassajuffrouwen (of bankbedienden, of loketbedienden, for that matter) zich nooit in de discussie mengen. Erger nog, soms wenken zij zelf iemand in de lange rij om die eerst met alle gemak te bedienen… “Tijd” moet je hier wel hebben😉

    • Het geen wat ik niet snap is dat ze alle tijd van de wereld hebben op weg naar de supermarkt en in de supermarkt. En praatje hier praatje daar. Het tempo waarin ze lopen laat ik even buiten beschouwing. Maar zodra ze dan eenmaal in de rij staan worden velen van hen monsters.

      Tijd is hier een ander begrip waar ik langzaam aan begin te wennen, maar het mezelf eigen maken, nee dat wil ik niet.

Ook wat te melden? Schrijf het hier van je af!

