Στην Ελλάδα

Bureaucratie….

4 reacties

Nu ik thuis zit heb ik alle tijd van de wereld om mij weer in de wereld van de Griekse bureaucratie te storten. Eerst heb ik thuis de papieren uitgezocht en in mappen gedaan. Tot mijn verbazing kwam ik nog een ongebruikte coupon tegen. Gelukkig is deze nog geldig. Hoog op mijn lijstje staat de belastingdienst. Ja ik heb het zelf verkloot maar het rechtzetten is nog al ingewikkeld gebleken. Gister was geen goede dag om naar de belastingdienst te gaan. Ze waren namelijk in staking. Het was ook stom van me om daar geen te gegaan zonder eerst even te controleren of er een staking aangekondigd was. Dan maar even naar de bank om te vragen welke gegeven ze van mij nodig hebben om een cheque te kunnen innen. Gezien het feit dat de cheque uit is gegeven door de Alpha bank ben ik daar eerst gaan vragen. Nadat ik een uur in de rij had gestaan kreeg ik het simpele antwoord dat alleen mijn paspoort noodzakelijk is. En ja ik kan deze innen bij mijn eigen bank waar ik de rekening heb lopen. Zo gezegd zo gedaan… helaas. Bij de bank waar zowaar geen rij stond kreeg ik te horen dat ze een tax clearance nodig hebben om het geld vrij te kunnen geven. Het geld staat nu gereserveerd op mijn rekening. Al scheldend op de belastingdienst ben ik de bank weer uit gelopen en thuis alle papieren opgehaald en naar het belastingkantoor gestampt. Tot mijn grote verbazing was deze ook nu weer gesloten. Dan maar een rondje bellen. Na 7 nummers te hebben gebeld en tot 3 keer aan toe te zijn doorverbonden met de zelfde persoon die daar nog klachten over had ook, was er iemand zo aardig om het een en ander voor me uit te zoeken. Ze kon mij bevestigen dat ze geen correctie hebben ontvangen. Het advies, ga even langs bij de belastingdienst. Met een stem die wanhopig geklonken moet hebben zei ik, dat heb ik al gedaan, de formulieren liggen hier gestempeld en wel op de plank. Nog maar een email sturen was het volgende advies. Waarop ik zei dat ik dat al meerdere malen gedaan had, met als resultaat nul. Het werd even stil aan de andere kant van de lijn. Na de stilte kwam de vraag of ik achter mijn computer zat. Ze heeft me op de site laten zien waar ik vragen kan stellen aan de online afdeling. Na enig aandringen van haar heb ik email verzonden via mijn profiel. Nu ben ik in afwachting van. Ik hoop er het beste van al ben ik me er ook goed van bewust dat het een handigheidje van haar is geweest om van me af te komen.

4 thoughts on “Bureaucratie….

  1. Ha Carien, ‘Nu ik thuis zit……’ Betekent dat dat je geen werk meer hebt? Of ben je gewoon even vrij….
    Bureaucratie, het is een woord dat ik nog nooit positief gebruikt heb gezien of gehoord. Dus ja …..je loopt soms tegen een muur(tje) op.
    Jouw verhaal was weer heel verbeeldend hoor. Je hebt talent……

    Een groet van mij en toi,toi, toi !

    Een groet vanuit Zeeland Walcheren waar de zon schijnt.

    Emmy

    • Ik ben voor onbepaalde tijd met vakantie. Zoals ik al eerder geschreven had, tijd voor wat anders. Het anders moet alleen nog een naam krijgen.

      Leuk en lekker dat de zon ook eindelijk in Nederland schijnt. Hier is het heerlijk voorjaarsweer. Komt mijn grote balkon eindelijk weer van pas. Nu vroeg eten in de avondzon!

      Groetjes Carien

  2. Ha Carien,

    Het moet nog een naam krijgen begrijp ik. ‘Zoekt en gij zult vinden’ zo staat geschreven.

    Dus dat zal wel een keer lukken

    De wereld (Nederland) zit te springen om technische mensen wist je dat?

    (Ik begeef me op glad ijs).

    Een gezellige weekend verder met een groet,

    Emmy

    _____

  3. Oesje. Gezien deze week de aanloop is naar de calvarietocht, kan het niet anders of je zal je vijgen na Pasen kunnen plukken. Ik duim voor je!

Ook wat te melden? Schrijf het hier van je af!

