Στην Ελλάδα

Mijn geld is opgegeten!

3 reacties

National Bank of GreeceMijn salaris was weer gestort, dat op zich is altijd goed. Maar dat betekende ook dat ik me weer in de rij moest gaan storten bij de National Bank of Greece. Het is de grootste bank van Griekenland. Ze hebben dan ook veruit de meeste vestigingen en de meeste klanten. Het is er dan ook altijd druk. Op woensdag was de automaat leeg geroofd omdat het salaris gestort was. De meesten halen het er van af en brengen het vervolgens weer bij een andere bank naar binnen. Teleperformance heeft namelijk bepaald dat zij de salarissen storten via een Millenniun bank rekening. Het kost namelijk veel geld om het geld op een vreemde bank te storten, zelfs al is dit binnen Griekenland zelf. Het is wel begrijpelijk dat ze dat doen maar het werkt mij altijd een beetje op de lachspieren. Iedereen eerst in de rij voor de pin automaat en vervolgens weer in de rij bij de bank. Op donderdag was er een storing bij de bank en ik weiger om bij de NBG 3 Euro te betalen om geld op te nemen. Vrijdag dan maar dacht ik. Extra vroeg was ik naar mijn werk gegaan om rustig in de rij te kunnen staan bij de bank. Eenmaal aan gekomen zag ik dat er al een rij stond om de bank binnen te komen. Eenmaal binnen leek het wel of de bank het geld gratis aan het uitdelen was. Wat een chaos. Maar ik had dus 70 mensen voor mij. Dat ging ik niet redden, een telefoontje naar mijn huisbaas die zei dat het maandag ook wel kon.

Maandag nieuwe week nieuwe kansen. Nee, helaas ook nu stonden er heel veel mensen in de rij. Dit keer niet 70 mar 130. Moedeloos keek ik rond. Ga ik nu mijn vrije morgen hier in de bank zitten zitten. Gelukkig kon ik een zitplaats veroveren. Opstaan voor oude mensen daar deed ik even niet aan, er stonden alleen maar oude mensen in de bank en voor zeker drie kwart was toch geen zit plek. Ik bekeek me de chaos, Grieken gaan meestal zitten klagen over de lange rijen, gelukkig kan ik ze de mond snoeren met het zinnetje ik spreek geen Grieks. Het was helemaal feest toen het apparaat dat de nummertjes uitdeelde het niet meer deed. Paniek al om. Dit probleem was redelijk snel gefikst waarop een medewerker in plaats van zijn werk deed de nummertjes stond uit de delen. Er waren nu overal rijen, voor het nummertjes apparaat, de loketten en zelfs om de bank weer uit te gaan. En ook voor een geldetende machine. Ik zag daar mensen met hun DEH, Vodafone en water rekeningen. De rij was niet heel lang en er was ook geen nummertje voor nodig. Misschien kon ik daar ook wel de huur betalen. Ik stond op en op geheel Griekse wijze heb ik me naar voren gewurmd naar een van de medewerkers die geen kas handelingen doet. Ze begon net een telefoon gesprek, die heb ik even afgewacht. Ondertussen werd ik door een vrouw bijna omver gelopen, zij nam plaats aan het bureau van de medewerker. Niet omdat ze wat van haar wilde, maar om te kunnen zitten bleek nadat het telefoongesprek was beëindigt en ze in elk geval niet probeerde om iets te vragen aan de medewerker. Ik deed dit wel en deze jongedame heeft mijn maandag gemaakt. Ze liep met me mee naar het apparaat en heeft alle tijd genomen om het mij uit te leggen. Tussendoor vertelde ze me dat het zo druk is om de de gepensioneerden hun kerst bonus kunnen op halen. Het werkt heel simpel, je geeft het rekening nummer op en hoeveel er betaald moet worden en dat stop je dan briefje voor briefje in het apparaat. Het is dus een omgekeerde ATM. Deze eet je geld op. Het heeft even geduurd maar in de rij staan om de huur te betalen is nu verleden tijd.

3 thoughts on “Mijn geld is opgegeten!

  1. Hoi Carien, je schrijft weer leuk. De vorige keer was er nog grote spanning bij Sint & Piet of die wel op tijd het kado in Griekenland konden afleveren, maar gelukkig die stress is helemaal verdwenen, dankzij de kalmte en rust van de krijger, die daarvan zoveel heeft en uitstraalt, dat een pa op 3.000 kilometer er rustig bij blijft als zijn dochter een (kleine?) aardbeving meemaakt, nadat vlak daarvoor een storm over Athene enige TV-masten een andere plaats had gegeven.
    Wat betreft dit laatste geldverhaal, ik blijf een vakverslaafde, Waar staat ATM voor? Ik begrijp dat wij dat een flappentapper noemen en dat je nu ook bij een flappenhapper in de leer bent geweest. Van die laaste zijn er in NL ook een paar, zonder veel succes of lange rijen.

    Groeten van Pap en Mam

  2. Ha Carien,

    Ben net toegekomen aan het lezen van je relaas. Ik stel me dat altijd voor zoals je schrijft. Ik den kdat ik dol zou worden van dat wachten en het niet direct begrijpen van hoe het nu . werkt. Nou ja je bent uit de nesten voor de volgende keer.
    Morgen is het Kerst en ik wens je goede dagen. Je zult ze anders invullen dan wij hier, traditioneel. Geen kalkoen hoor want het zit ‘m niet in het eten geloof ik.
    Hoe dan ook, geniet !!
    Een kerstgroet,

    Emmy

  3. Heb weer een aantal typefouten gemaakt maar je zal me toch wel begrijpen denk ik.
    Emmy

Ook wat te melden? Schrijf het hier van je af!

