Στην Ελλάδα

De slager aan het werk

De slager

2 reacties

De slager aan het werkHet is hier in Griekenland voor een Nederlander een belevenis om naar de slager te gaan. Het is totaal anders dan in Nederland. De slagers die in de supermarkten zitten hebben grote hompen vlees in de koeling liggen waar alleen bij vermeld staat van welk dier het is. Op de eilanden trekken ze het complete beest voor je uit de koeling en mag je aanwijzen welk stuk je wilt hebben. Als het weer tijd is om lammetjes te eten liggen ze met hoofd en al. Zelfs iets simpels als gehakt kan nog ingewikkeld worden. Ik heb werkelijk waar geen idee van welk stuk van de koe het gehakt komt. Wat voel je je dan dom, je spreekt de taal niet en je hebt geen idee welk stuk vlees je wil. Die bakjes cultuur in Nederland is toch welk makkelijk, maar je heb geen idee meer van waar het vandaan komt. Karbonade of een steak is nog wel te herkennen aan het vorm van het bot, de slager hakt daar al naar gelang van het stuk wat over is keurige dunne of dikke plakken van af. Kip doet het ook altijd goed, wat een makkelijk beest is dat toch. Je weet welk stuk je nodig hebt voor het geen wat je wilt eten. Maar stoof vlees was toch ingewikkeld, heb al een aantal keer een lekker stoof gerecht gemaakt met het verkeerde vlees wat maar niet mals wilde worden. Nu kwam mijn moeder met een briljant idee. Waarom ik daar nooit zelf op gekomen ben weet ik niet maar het werkt goed. Gewapend met de benaming van het gerecht wat ik wilde maken in het Grieks ben ik naar de slager gegaan en hij keek me even vreemd aan en pakte vervolgens een stuk vlees uit de koeling en vroeg hoeveel ik er van wilde hebben. Eenmaal met het gerecht op schoot was de keus van de slager beter dan de keuze die ik de afgelopen keren had gemaakt. Het vlees dat bij het gerecht hoort.

2 thoughts on “De slager

  1. Briljante actie! Zowel van je moeder als van jou! Ooit over nagedacht om jouw hersenspinsels aan een damesblad aan te bieden, Viva, Libelle, Margriet of om het in eigen beheer als een boekje te gaan uitgeven. Je schrijft onderhoudend en vermakelijk!

Ook wat te melden? Schrijf het hier van je af!

