Στην Ελλάδα

Afgesloten van de electriciteit

Even geen stroom

2 reacties

Op zondag na het werk direct door naar het strand, dat was de oplossing om de hitte golf waar ik Athene nu al een tijdje in zit het hoofd te bieden. Het strand was dan ook propvol, het was dan ook even zoeken voor 3 vierkante meter onbezet stukje strand. Snel alle spullen neer gegooid en richting ze gerend om te voorkomen dat je voeten verbranden door het hete zand. Daarna bij een van de verkopers op het strand een biertje gehaald. We brachten een toost uit op de crisis, in het kader van als dit de Griekse crisis is dan mag die nog wel even voortduren. De zon ging onder en verloor daarbij zijn kracht en kleurde het strand met een rode gloed. De temperatuur zakte, we speelden een potje voetbal, namen nog een duik. Is toch altijd leuk in het donker zwemmen. Rond een uurtje of 10 hielden we het voor gezien en zijn me nog wat gaan eten in het centrum. Het was gemakkelijker om niet thuis te slapen en ik toch pas om 11 uur moest beginnen de volgende dag.

Met wat slaaptekort stapte ik om iets voor 10 uur mijn huis binnen om even een snelle douche te pakken en een yoghurt te eten. Na de douche, ik had niet de moeite genomen om warm water te maken, kwam ik voor een onaangename verrassing te staan. Het licht in de koelkast ging niet aan toen ik er een bakje yoghurt uit pakte. Het licht ging ook niet aan, de stoppenkast stond er zoals altijd bij, geen doorgebrande zekering of een schakelaar die de verkeerde kant op stond. Dan maar even kijken in de hal of daar het licht het wel doet, dit was het geval. Langzaam drong het door dat het geen waar ik al langer bang voor was nu was gebeurt, ze hebben me afgesloten. Een snelle blik op mijn horloge vertelde mij dat ik eigenlijk naar mijn werk moest om nog op tijd te komen. Eerst ben ik nog even lang de DEH (elektriciteitsmaatschappij) gelopen tegen beter weten in om nog een nummertje te halen. De nummers waren op, een beetje verloren stond ik in DEH met de vraag wat nu die door mijn hoofd gonsde. Het hoofd heb ik koel gehouden, en ben maar naar mijn werk gegaan, dan wordt er tenminste nog geld verdient was mijn gedachte. Op het werk mijn verhaal verteld inclusief ge geschiedenis met de DEH en de wetenschap dat de rekening al voor langere tijd niet betaald was, wisten mij collega’s mij te verzekeren dat ik was afgesloten. Dan doen ze klaarblijkelijk altijd in de morgen.

Elefteria was zo vriendelijk om even met haar moeder te bellen voor het nummer van de DEH toen we klaar waren met werken om 7 uur. Ik was zo slim geweest om de papieren die ik had van de DEH mee te nemen. Ze belde en vroeg de aansluiting met het nummer dan bij mijn rekening hoort was afgesloten, waarop het antwoord luidde, het nummer bestond niet. Ik moest een afspraak maken met een techneut maar dat kon alleen in het Grieks. Elefteria kon mij niet verder helpen omdat ze naar een concert moest. Thuis aangekomen was er geen stoom. Ik besloot een kijkje te nemen in de hal van de flat in de algemene stoppenkast of daar misschien iets niet goed was. Ik kon er geen wijs uit welke nou van mij was, althans ik wist het niet zeker. Wel zag ik een paar meters die waren afgesloten. Ik besloot te bellen met de DEH, waarop ik een eerste klas eikel aan de lijn kreeg die geen engels wilde of kon spreken, en mijn half bakken Grieks ook niet wilde verstaan. Maar ik heb niet opgegeven, ik ben aan de lijn gebleven en heb wat ik wilde herhaald in het engels en grieks totdat er iemand aan de lijn kwam die engels sprak. Hij stelde mij wat vragen en vroeg vervolgens om mijn telefoonnummer. Nu weet ik dat nog steeds niet uit mijn hoofd. En de verbinding viel weg, en scheldkanonnade volgde. Eenmaal weer rustig ben ik beltegoed gaan halen bij de periptero, beltegoed opgewaardeerd onder het gevloek van hier heb ik een vaste telefoon voor aangeschaft. Maar ja die werkt dus niet als je geen stroom hebt. Nu moet ik eerst weer die malaka ( klootzak) er van overtuigen om iemand aan de telefoon te laten komen die een beetje engels spreekt. Dit viel mee, gelukkig maar want bij mobiel had ondertussen ook bijna geen stroom meer. De man die engels sprak kwam meteen weer aan de lijn en deelde mee nadat ik hem mijn nummer had verteld dat er om 9 uur iemand zo langs komen. Stipt op tijd werd ik om 9 uur gebeld, ik liet de monteurs binnen die mijn vroegen of ik wist welke aansluiting van mij was in de centrale hal. Geen idee, maar als ik een rekening had dan konden zij dat zien aan het nummer. Ik heb de rekening opgehaald en de bevestiging kwam dat ik was afgesloten. Waarop ik hem ongelooflijk aan keek en vroeg of hij kon zien hoeveel er nog open stond, want mijn huisbaas had mij verzekerd dat alles in orde was. Hij was nog zo vriendelijk om mij even de procedure om weer aangesloten te worden te vertellen. Waarop hij zei dat ik boos moest worden op mijn huisbaas een terwijl hij wees naar de begindatum van mijn huurcontract. Hij wist ook wel dat deze rekening niet voor mijn conto neerkwam. Ik vroeg hem nog of hij mij kon vertellen hoe snel ik weer aangesloten zou worden als het eenmaal geregeld was. Hij ontweek mijn vraag door hem niet te beantwoorden en te zeggen dat ik boos moest worden op mijn huisbaas. Zijn collega vroeg mij om mijn naam waarschijnlijk om een dikke prent uit te schrijven voor dit flits bezoek. Gelukkig was de engels sprekende man mijn goed gezind en zijn asto asto, wat zoveel betekend als laat toch. De mannen vertrokken met de mededeling succes.

Daar stond ik dan in een donker appartement, je kan werkelijk waar helemaal niks als je geen stroom hebt. Ik dacht nog ik ga wel een boek lezen biertje er bij, maar dat is toch lastig in het donker en het bier was inmiddels al lauw. Ik ben maar een biertje gaan halen bij de periptero en heb even na gedacht over aan plan de campagne. Er stond nog één streepje bij de accu van mijn mobiel. Het moest efficiënt anders kon ik het wel vergeten. Huisbaas gebeld, die uitgebreid begon met hoe gaat het en warm he. Ik kapte dit resoluut af met luister en deed mijn verhaal. Waarop ze het nog probeerde goed te praten en me vroeg of het niet een algemene stroom storing was. De stoom kwam uit mijn oren. Waarop ik haar nogmaals mededeelde dat ik de mannen van de DEH in mijn huis had die mij hadden verzekerd dat ik afsloten was om de JIJ de rekening niet heb betaald en daardoor kan ik deze niet op mijn naam zetten! Ze ging met haar moeder bellen en zou mijn terug bellen. Niet veel later belde ze terug en beloofde mij dat ze het morgen vroeg ging regelen. Ik ben maar vroeg gaan slapen en werd dan ook vroeg wakker.

Het was al weer warm, maar ik had zin in een bakkie koffie. Zucht dat gaat dus niet. Ik ben het maar gaan halen, waarop de medewerker mij ongelooflijk aan keek, wie besteld er warme koffie met deze temperaturen? Waarop ik maar een ding dacht, als je nou niet heel snel die koffie maakt dan gebeurt er wat. Heb echt geen zin in dit gezeik, ik heb nog geen koffie gehad ja. Vervolgens ben ik wat aan de vroege kant naar mijn werk gegaan, heb daar nog een kopje koffie gezet. Eenmaal dat de dag afgelopen was wilde ik zo snel mogelijk naar huis en ook weer niet. Waarom zou ik naar huis gaan als ik er toch niks te beleven valt? Thuis aangekomen was het eerste wat ik deed de lichtschakelaar om zetten. En toen was er licht. De koelkast heb ik weer aangesloten en alles wat er in lag weggegooid. Met de temperaturen die in mijn huis, die ik heb omgedoopt tot foúrnos (oven) tot boven de 40 graden oplopen heb ik niet eens meer overwogen of bepaalde dingen nog konden ja of nee. Met als resultaat dat de koelkast nu vol ligt met bier en water.

2 thoughts on “Even geen stroom

  1. Je maakt wat mee zeg. Gelukkig weer koud water en bier.
    Een beetje van de Griekse hittegolf zou voor ons niet gek zijn.

    pappa en mamma

  2. Daar wordt je toch knettergek van ! Wat een gedoe. Maar het is weer goed gekomen gelukkig !
    Het was hier vanmorgen 14 gr. Hoe vind je dat ? Maar ja 40 gr,. is het andere uiterste.
    Ik zou wat geven voor een biertje zonder dat de rillingen over mijn rug lopen.
    Een groet,
    Emmy

Ook wat te melden? Schrijf het hier van je af!

