Στην Ελλάδα

Lampje

Lampje!

3 reacties

Moedeloos word je er van, de Griekse bureaucratie. Alleen al het feit dan niemand echt goed weet hoe je de dingen moet regelen, welke papieren je bij je moet hebben. Deels komt dit doordat dit afhangt van de persoon die je helpt. Die kan ondanks alle regels die er zijn in eens anders besluiten, en je zonder pardon wegsturen om dat zij vind dat je niet alle benodigde documenten bij je hebt. Daar sta je dan met je goede gedrag, minstens een uur verspilt aan wachten en binnen 10 seconden sta je weer buiten. Dit was ook het geval toen ik van de week de elektriciteitsrekening op mijn wilde zetten. Anderhalf uur lang heb ik de chaos in het kantoor mogen aanschouwen, het personeel was goed geïnstitueerd en probeerde uit alle macht de Grieken op te voeden door ze niet te helpen als het je nog niet aan de beurt was. De bediende vroeg keer op keer naar het nummer, en verwees de voordringer onverbiddelijk naar het apparaat waar de nummer getrokken konden worden. Dit met goedkeurende blikken van de mensen die al een eeuwigheid zaten te wachten. Ik had mijn gebruikelijke tactiek al toegepast. Aangezien ik nooit weet op welke afdeling ik moet zijn, heb ik op alle afdelingen waar het druk was een nummertje getrokken, dit ritueel heb ik herhaald na een kwartier. Het tweede nummertje is voor het geval ik met een formulier de laan wordt uitgestuurd. Vervolgens ben ik opzoek gegaan naar iemand die er aardig uit zag, met de vraag of die mij wil helpen als ik een formulier moet invullen. Na een paar keer vragen had ik iemand zo gek gevonden. Ze vroeg welke formulieren ik bij me had, ze zei dat het goed moest komen. Met dit vertrouwen, wachtte ik geduldig af. Eindelijk was ik aan de beurt, werd wel tijd ook aangezien ik ook nog moest werken die dag. Maar na 10 seconden was het gebeurt. Ik stond weer buiten. Verder dan de rekening laten zien ben ik niet gekomen. Het antwoord was resoluut, nee de rekening kan niet op jouw naam worden gezet, nog voordat het meisje dat mij wilde helpen iets voor mij kon doen, had ze het nummer door gedrukt en stond de volgende aan haar bureau. Onverrichter zake ben ik naar mijn werk gegaan, waar niemand mij kon vertellen wat een eventuele reden zou kunnen zijn waarom de rekening niet op mijn gezet kon worden. Nu zit ik hem dus een beetje te knijpen, vind het zelf geen probleem dat de rekening niet op mijn naam staat, maar ben als de dood dat ze me afsluiten. Laatst was ik aan het bellen toen plotseling de lamp ontplofte, nu had ik de knal wel gehoord, maar het gebeurde precies om middernacht. Het eerste wat ik deed was niet de stoppenkast controleren, maar kijken of de buren nog wel stroom hadden in het kader van als zij nog wel stroom hebben en ik niet dan ben ik afgesloten. Dit was het geval, ik probeerde te vergeefs het licht aan te doen. Het huis was toch wel erg donker, terwijl ik opzoek ging naar de waxinelichtjes ging bij mij het lampje branden. Het logisch nadenken was weer mogelijk, eerst de kapotte lamp er maar is uit gedraaid, en vervolgens de stoppen gecontroleerd. Nadat de hoofdzekering was omgezet deed alles het weer. Het vertrouwen in Philips het wel wat schade opgelopen, de spaar lamp was pas iets meer dan een maand in gebruik. Ik had gelukkig wel weer stroom. Buiten al dit bureaucratische geneuzel heb ik het naar mijn zin in het nieuwe huis. Ik zit er nu anderhalve maand en geniet. Zelfs als ik vroeg moet werken, ik sta dan wat eerder op om rustig een kopje koffie drinken in de zon, nog even het verstand op nul, luisteren naar een immense stad die aan het ontwaken is.

3 thoughts on “Lampje!

  1. Lieve schat,

    Je maakt toch wat in dat gekke land. Gelukkig weegt het het ongenoegen nog steeds op tegen de leuke dingen.

    Liefs,

    mamma

  2. Ha Carien,

    Vandaag terug uit het mooie, gezellige Griekenland. Het was genieten !
    Een creatief volk kun je wel zeggen. En lekker willekeurig als ik over het ‘lampje’ lees.
    Voor ons, degelijke Hollanders, haast niet te bevatten. Je incasseringsvermogen wordt wel aangevreten.

    Een groet,

    Emmy

  3. Lieve Carien,
    Weer leuk verhaal en fijn dat je geniet, en nu is je Marieke aangekomen,dus a.s.zaterdag word genieten echt.
    Kus Branka en lieve groetjes van Mehmed

Ook wat te melden? Schrijf het hier van je af!

