Στην Ελλάδα

stembiljet

Naar de stembus

1 reactie

Het houd iedereen bezig, op de radio en tv gaat het nergens anders meer over. De straten hangen vol met affiches, er rijden pick-ups door de straten van waaruit de partijen worden gepromoot, of er word geïnformeerd wanneer men naar een toespraak van de betreffende partij kan gaan luisteren. En vandaag is het dan zover, de dag des oordeel die het volk zelf in de hand heeft, maar waarvna de tijd zal gaan uitwijzen of het de juiste keuze is geweest. Athene is verlaten omdat het voor een groot deel wordt bevolkt door eilanders, alleen de buitenlanders en de Atheners zijn achter gebleven. Om te stemmen moet je terug naar de plaats waar je vandaan komt, voor de meeste zoals ze het hier zeggen “my island” of “my village”. Sommigen krijgen er zelfs twee dagen vrij voor om deze reis af te leggen. De bussen reden op zaterdag volgens het zondag rooster, en op zondag volgens de zaterdag dienstregeling. Laten we er maar het beste van hopen. Mocht het tegen zitten dan maken we er maar het beste van.

Ook de Nederlandse politiek is hier in het nieuws, mensen vragen niet meer naar het weer in Nederland als ik vertel waar ik vandaan kom, maar naar de politieke situatie. Waarop mijn antwoord kort en bondig luid; het zelfde als hier er moet gestemd worden! Nu kijk ik niet naar het Griekse nieuws, maar heb het gevoel dat het een belangrijk onderwerp is. Vind het wel jammer dat ik niet mag stemmen hier in Griekenland en nog wel in Nederland. Ik probeer hier mijn leven niet in Nederland. Het raar dat op het werk er een aantal mensen verschenen met de stembriefjes die ze over hadden gehouden. Je krijgt hier een stapel met losse blaadjes waar alle partijen staan, op elk blaadje 1 partij met de vertegenwoordigers waarvan je er dan 4 mag aankruisen. Van de partij die je kiest vink je aan aantal mensen aan en dan stop je het in de enveloppe die je dan weer in de stembus gooit. Morgen weten we meer, dan wordt de definitieve uitslag bekend gemaakt. Mijn vraag of ze er een beetje vertrouwen in hadden, dat hun stem nut heeft werd steevast beantwoord met, misschien wel maar dat merken we over 15 jaar pas. De boodschap werd ondersteund door een stem de moedeloosheid in te horen was. Met welk gevoel zou ik naar de stembus zijn gegaan? De keren dat ik heb gestemd kreeg ik niet het gevoel dat het echt wat uit maakte, behalve de laatste keer. Na een lang beraad met mezelf heb ik toen besloten om wel te gaan stemmen. Ik vind dat je daar gebruik van moet maken, het is een voorrecht dat onderdeel is van het leven in vrijheid. Niet gaan druiste tegen mijn gevoel en gedachtegoed in, maar een partij waar ik achter kan staan was er ook niet. Na eerst netjes zoals het hoort voor Marjolein gestemd te hebben, kreeg ik een ingeving waardoor ik met een lach en een tevreden gevoel het stemhokje kon verlaten. Ik heb er een hokje bijgetekend en die vervolgens aangevinkt, achter het hokje heb ik geschreven; geen van deze partijen op deze lijst.

One thought on “Naar de stembus

  1. Dat is nog een geinige oplossing ! Je hebt een mening ! Maar dat wist ik al.
    We zien wel hoe het zal gaan. Niemand weet het echt. Kan ook niet met al die verschillende meningen, adviezen etc. Dat geldt natuurlijk ook voor Nederland. Er zal wel weer heel wat gekissebis volgen.
    Dat is natuurlijk ook een gevolg van VRIJHEID.
    Geniet van het leven !

Ook wat te melden? Schrijf het hier van je af!

