Στην Ελλάδα

De waterrekening (ΕΥΔΑΠ) betalen deel 2

3 reacties

Lees hier het eerste deel

De eerste rekening was betaald zonder veel problemen in de geselecteerde ΟΠΑΠ. Op de website van de watermaatschappij kon ik keurig zien dat de rekening was betaald. Bij de rekening die daarop volgde heb ik dan ook gewoon betaald en verder niet meer gekeken of het allemaal goed gegaan was. De derde rekening kwam binnen en die was twee keer zo hoog als normaal. 20 euro! Dat ze momenteel aan de lopende band belastingverhogingen aan het door voeren zijn was me niet ontgaan, maar eentje van 50 % leek met toch wat veel. Zeker gezien het feit dat ik er niemand over gehoord had. Na de rekening wat beter te hebben beken werd het me dan ook duidelijk dat de vorige rekening er ook op stond. Na een bezoek aan de website werd dit bevestigd. Iet wat geïrriteerd, en met het gevoel wat nu, heb ik een meesterlijk Hollands plan beraamd. Het formulier op de website heb ik ingevuld gebruikmakende van mijn naam en telefoonnummer. Dit terwijl de rekening niet eens op mijn naam staat. Ik bleef dan ook zitten met het gevoel van hier hoor ik nooit meer wat van. Maar goed dit alles om te voorkomen dat ik naar het hoofdkantoor moest, om daar in de rij te gaan staan om de rekening met stempel te laten zien.
Ondertussen liep de laatste rekening het eind van de betalingstermijn aan. Op de laatste dag toch maar de 20 euro betaald. Een dag later gaat mijn telefoon en begint er iemand in het Grieks tegen mij aan te ratelen. De ΕΥΔΑΠ (watermaatschappij), nadat de beste man het verhaal in het Engels had verteld, sloot hij af met de vraag of ik langs kon komen, waarop ik hem mededeelde dat ik de rekening in inmiddels al opnieuw had betaald. Waarop hij zich zorgen begon te maken of ik die niet dubbel had betaald. En weer vroeg of ik langs kon komen, Nederlands al ik ben zei ik dat ik daar geen tijd voor had, en dat ik de rekeningen wel even kon inscannen en mailen. Dat ging de man wat te ver, waarop hij weer zei dat ik langs moest komen om het te regelen. Resoluut sloot ik het gesprek af met, we kijken wel of deze rekening wel betaald word door de  ΟΠΑΠ aan de  ΕΥΔΑΠ, zo niet dan kom ik langs.
Gewapend met de twee rekeningen ging ik naar de ΟΠΑΠ, de betaalde met stempel en de dubbele rekening en met de zin ‘ik spreek weinig Grieks spreekt u Engels’ en klapte de rekeningen op de balie, de meneer achter de balie pakte geroutineerd een map vol papieren en een blauwe stift waarop hij een nummer door streepte op mijn betaalde rekening en een rekenmachine pakte en de ingewikkelde som 20 – 9 voor mij uitrekende. Dit alles zonder een woord te wisselen met de beste man. Na de 11 euro betaald te hebben was het geregeld, nou ja bij de ΟΠΑΠ dan.
Maar de rekening die ik nu scherp in de gaten hield bleef maar als unpaid staan. Ik zat me al behoorlijk op te winden, ik had toch betaald. Waarom moet ik bewijzen dat IK betaald heb. Iedereen die ik sprak zij Carien dit gaat je niet lukken je moet vroeg of laat naar het centrum en in de rij staan. Na een verhelderende ingeving van Marieke legde ik mij daar dan ook maar bij neer, ik had tegen haar gezegd dat ze je niet zo snel afsluiten hier, waarop ze zei, heb je al uitgezocht hoelang het duurt voordat ze je weer aansluiten?
Dat bleef toch een beetje knagen, hevig gefrustreerd hield ik de website in de gaten, maar na een week of twee was het geluk aan mijn zijde, de rekening is als betaald gemarkeerd op de website.

3 thoughts on “De waterrekening (ΕΥΔΑΠ) betalen deel 2

  1. grappig om te zien dat de administratie en de verwerking ervan toch heel anders is dan in NL. Die efficientie mis je wellicht wel?

    Hoewel, heb je in NL wel eens een rekening dubbel betaald, hoeveel geld je dan wel niet kwijt bent aan 09 nogwat nummers, in het geval van 11 euro retour zou je die daarvoor in NL bijna laten zitten…

    Ik hoop dat deze beperkte tegenslagen de enige zijn in 2012😉 Liefs
    Irving

    • Het is niet zozeer dat ik de efficiëntie mis, het is meer dat je nog niet eens fatsoenlijk uit je stekker kan gaan. Dat frustreert enorm kan ik je uit ervaring vertellen.

      Groetjes Carien

  2. Pingback: De waterrekening (ΕΥΔΑΠ) betalen | Στην Ελλάδα

Ook wat te melden? Schrijf het hier van je af!

