Στην Ελλάδα

lighted-palm-tree

Dat is schrikken

3 reacties

De hele week nachtdienst gehad, dit houd in dat je middenin de avondspits begint met werken. Het ene telefoontje na de andere, gekkenwerk is het. Maar langzaam neemt de stroom van telefoontjes af, het wordt rustiger op de afdeling, steeds meer mensen gaan naar huis. Je hebt wat tijd om te kletsen met je collega’s. Al wordt dit wel vaak onderbroken door een telefoontje waardoor de gesprekken wat chaotisch zijn. Na een bepaalde tijd krijg je ook de andere talen aan de lijn, als het daar erg druk is. Wat soms als resultaat heeft dat iedereen in het engels zit te praten in plaats van in zijn eigen taal. Wat het soms nog grappiger maakt is dat ik laatst een italiaan aan de lijn had die een naam wilde wijzigen, Babis de jongen die Italiaans spreekt zat met een Nederlander aan de lijn met de zelfde vraag. Babis tikte mij op mijn schouder, en zij dat ik de klant op hold moest zetten met de mededeling dat hij doorgeschakeld zou worden naar een Italiaanse spreker, nadat ik dit had gedaan gaf hij mij zijn headset, met de mededeling het is een Nederlander. Klanten blij, wij blij. Dat is toch wel het leuke van de avonddienst. Al is het soms wel vervelend dat je iemand meerdere keren moet vertellen dat ze over 10 minuten moeten terug bellen en elke keer is de taal al in gesprek. Woensdag avond werden we nog even wakker geschut door een kleine aardbeving. Eerst wist ik niet goed wat er nou gebeurde, het voelde heel raar, alles schudde heen en weer. Toch wat geschrokken keek ik naar mijn collega’s die mij bevestigden dat het een aardbeving was. No panic it’s a small one. Nou ja daar vertrouw je dan maar op. Maar goed het is toch mijn eerste. Met een iet wat verhoogde hartslag heb ik dan ook de volgende klant weggedrukt in plaats van opgenomen, sorry.

Ondertussen neemt de stress over wanneer er gewerkt moet worden tijdens de feestdagen toe, niemand weet nog of de afdeling eerder dicht gaat, dat is met name van belang voor oud en nieuw. Er is uiteraard niemand die echt zin heeft om op oudejaarsavond tot twaalf uur te zitten. Je zal maar roostermaker zijn en al dat geweld op je af zien komen zodra het rooster bekend gemaakt wordt. Het is volgens mij niet de eerste keer dat hij dat doet, hij zal er wel aan gewend zijn hoop ik voor hem.

Verder is het nog steeds onrustig vooral de afgelopen week, op 6 december was het raak. Het was op die dag drie jaar geleden dat de toen 15 jarige Alexandros Grigoropoulos (alexis) werd doodgeschoten door de politie. Er zijn weer rellen uitgebroken in het centrum, traangas vloog net zoals stenen weer door de lucht. Toch jammer dat zo’n herdenking elk jaar weer op geweld uit draait.

Inmiddels zijn alle palmbomen in de straat bij het werk voorzien van lampjes, om het kerstgevoel te vergroten. Het ziet er wel gezellig uit maar persoonlijk heb ik wat moeite met het kerstgevoel in combinatie met de palmboom. Overals in de straten branden de lampjes, de balkons zijn verlicht met een scala aan lampjes. De mensen in Sterrenwijk kunnen we nog wat van leren, zo kitsch. Waar ik dan wel weer een kerstgevoel van krijg is de manier waarop de kerstbomen worden verkocht langs de trambaan. Ze liggen net zoals in Nederland in een netje opgestapeld en er word een vuurtje gestookt om de mannen die ze verkopen warm te houden. Op het werk staat ook een witte nep boom met vreselijk lelijke blauwe ballen er in. De eerste klant heeft me al een fijne kerst gewenst, zelf vind ik het daar nog wat vroeg voor, maar even goed bedankt.

Als ik op kerstavond niet hoef te werken ga ik bij Olga eten, buiten het feit dat dat heel gezellig wordt, wordt dat ook smullen, Olga kan heel goed koken. Een echte win win situatie dus, nu hopen dat ik niet hoef te werken.

3 thoughts on “Dat is schrikken

  1. Lieve Carien, ik kom net thuis van de kerstrepetitie… leuk om te lezen wat je allemaal weer schrijft, we genieten er telkens weer van. Kerst in een vreemd land lijkt me niet makkelijk, ik had vorig jaar al moeite toen we niet in Amersfoort waren maar in Klazienaveen, hoe moet dat dan voor jou zijn? Wensen je even goed heerlijke dagen, we zullen aan je denken als je zit te eten bij Olga! liefs ook van Sylvia, Rijk

  2. Ha Carien,
    Nou je zit niet om werk verlegen, wat een drukte daar ’s nachts.
    Kerst nadert, het moet ingevuld worden, zo zijn wij ‘christenen’.
    Maar een mens past zich aan al ie wil, in Athene kerst vieren heeft wel wat !
    Zal voor je duimen dat je niet met oud en nieuw hoeft.
    Het was weer goed om je verslag te lezen.
    Lieve groet,
    Emmy

  3. lieve Carien,
    Afgelopen zondag de generale repetitie van de musical gehad. De musical gaat over Athene. Meisjes die een sirtaki dansen waarj de pilaren op het podium lichtjes van heen en weer schudden. Eind goed al goed de Minotaurus wordt verslagen en Ariadne en Theseus vinden elkaar. En wij maar steeds aan jou denken. Wat betreft een geweldige keus deze musical.

    Liefs, mamma

Ook wat te melden? Schrijf het hier van je af!

