Στην Ελλάδα

1 Jaar!

3 reacties

Vandaag ben ik een jaar in Griekenland. Op 5 november zette ik voet op Griekse bodem, in Patras. Het begin van een bewogen jaar. Ondanks dat het November was, had ik het warm, de zon en de diepblauwe hemel verwelkomden mij hartelijk. Met volle teugen genoot ik van het lekkere weer, als een echte toerist liep ik in een shirtje rond in plaats van een dikke winter jas. Er is zoveel gebeurt het afgelopen jaar dat ik niet goed weet waar ik moet beginnen. Het is sowieso raar om hier rond te lopen met het idee dat dit allemaal normaal gaat worden, dat je op een dag de taal spreekt en de gebruiken en gewoonten eigen hebt gemaakt. Dat je weet hoe het reilt en zeilt. Dat de winkels tussen de middag dicht gaan, wat in houd dat ze dicht gaan rond een uurtje of 2, is iets waar ik niet aan kan wennen, met regelmaat sta ik voor een dichte deur. De winkels zijn hier wel vaker ’s avonds open, mar dan alleen op dinsdag donderdag en vrijdag. Op zaterdag gaan de winkels al vroeg dicht. De markt is ook een ervaring op zich, boodschappen doen voor een eenpersoons huishouden is iets wat heel vreemd word gevonden. Ik krijg dat dan ook regelmatig te horen, wil je maar 4 tomaten? Waarop ze niet begrijpend en hoofdschuddend afrekenen. Op de eilanden was dit sterker dan in Athene, daar kreeg ik vaak nog een zak sinaasappels (genoeg voor een weeshuis) of iets anders mee of er werd nog wat extra in de zak gestopt. Vlees halen was ook een ervaring op zich, het ligt hier niet zoals in Nederland kant en klaar in bakjes, als je wat wilt hebben moet je weten waar het vandaan komt. Er wordt namelijk een complete koe uit de koeling getrokken en dan moet je aanwijzen welk stuk je wilt hebben. De kip word alleen verkocht in zijn geheel, maar des gewenst wel voor je in stukken gehakt. Je moet wel zelf zeggen hoeveel stukken. Zwemmen zonder wetsuit in December. Kerst in korte broek is ook een ervaring, het gaat wel een beetje aan je voorbij koud weer is toch wel een must om het juiste gevoel er bij te krijgen. Te laat zijn voor oud en nieuw, gelukkig wel traditie getrouw een kater hebben op nieuwjaarsdag. Met storm in de haven van Chania liggen, wat resulteerde in twee dagen zeebenen en sneeuw op de berg zien liggen. Tonijn gevangen en in de taverna laten klaar maken. Zeilen in het donker, genieten van de sterrenhemel, zonsopgang en ondergang volle maan, de rust de stilte die alleen onderbroken door het water wat tegen de boot aan kabbelt. In de stromende regen vertrekken van Zakynthos naar Athene. Met autopech in Athene staan. Ongelooflijk warm verwelkomt worden door Angela die mij een plek aan bood in haar huis. Allerlei nummers geregeld zoals IKA AMKA en AFM, deels op illegale wijze. Inmiddels werk ik sinds eind Mei in een call center, waar ik meer dan 6 weken in training heb door gebracht, een maand zonder werk heb gezeten. Drie verschillende afdelingen heb gezien. Er achter ben gekomen dat ik geen verkoop talent heb, hoewel ik dit eigenlijk al wist, het nu ook bewezen is. De nationale sport, staken, inmiddels gewoon maar toch ook irritant vind. Zonder enige vorm van gene en zonder excuus te laat kom. Het koud hebben terwijl de temperaturen nog boven de 20 graden zijn. Bijna altijd op de straat loop in plaats van over de stoep, die is meestal bezaaid met auto’s planten bakken of brommers. Meer dan uur met een drankje kan doen op het terras zonder het gevoel te hebben dat je wat moet bestellen. De telefoon in het Grieks opnemen. Niet meer op je beurt wachten of wachten totdat het telefoongesprek is afgerond. De pita gyros tent hier om de hoek inmiddels weet wat ik wil hebben, kan er geen genoeg van krijgen. Alle Grieken zijn minimaal een keer in Nederland geweest. Iedereen zich afvraagt wat ik hier doe, en ik dat soms zelf ook doe. Zo kan ik nog wel even door gaan, maar het belangrijkste is toch wel dat ik geniet van mijn leven hier, het gaat met vallen en opstaan,van de ene verbazing in de andere. Ben mezelf al ontelbare keren tegen gekomen. Heel vervelend, maar het geeft je veel inzicht over hoe je in elkaar zit, je positieve en negatieve punten worden uitvergroot op de een of andere manier. Ik ga nu eenmaal ongewild door diepe dalen om vervolgens weer op te krabbelen en de energie en kracht te hebben om door te gaan. Iets wat me hier beter af gaat dan in Nederland is dingen van de positieve kant zien, en als het tegen zit, er om lachen en door gaan. Het leven nemen zoals het komt en er het beste van maken.

3 thoughts on “1 Jaar!

  1. Ja Carien, het is een verrijking als je kunt zeggen; het leven nemen zoals het komt en er het beste van maken. Het maakt je weerbaar en laat je genieten van zogenaamde kleine dingen.
    Misschien wordt je wel 80 in Griekenland , misschien ben je over een jaar weer in Nederland..
    Totaal onbelangrijk als je open staat voor wat komen gaat zonder een vastomlijnd plan te hebben. Een mens moet wel een plan hebben maar het moet moet herschreven kunnen worden of aangevuld etc.
    Leuk om jouw ‘jaarverslag’ te lezen. Houdt goede moed en wees gelukkig !
    Het zijn de kleine dingen die het doen, die het doen……….
    Daar was eens een liedje over.

    Liefs,

    Emmy

    • Hoi Emmy,

      Het is een verrijking, had er zelf niet echt bij stil gestaan, maar eigenlijk is nu precies omgekeerd. Ik zeg altijd maar zo, mijn leven is van niks te klagen en overzichtelijk in een chaos veranderd. Niks is zeker, hoelang heb ik werk en is dat een beetje vol te houden, op zoek naar een ander huis, deels omdat ik het niet een hele leuke plek vind en omdat hij bezig is om het te verkopen. Meer moeten nadenken waar je je geld aan uit geeft, het missen van vrienden en meer van dat soort dingen. Ik kan maar een ding zeggen, er is een last van me af gevallen. Ik heb er zin aan!

      Ik vind het zo leuk dat je elke keer regeert op mijn stukjes, bedankt. Heb het liedje even opgezocht, en het is waar, het zijn de kleine dingen die het doen, je kan ze bijna niet benoemen maar toch maken ze het verschil. http://www.youtube.com/watch?v=g3GWvDw3uWs

      Groeten Carien

  2. mooie terugblik, nog mooier vooruitzicht! TOP Carien!

Ook wat te melden? Schrijf het hier van je af!

