Στην Ελλάδα

vuilnis

απεργία (staking)

1 reactie

Het eerste woord dat je moet leren als je naar Griekenland gaat. Het op zich onschuldige woord heeft heel wat andere banale termen ruimschoots van de troon gestoten. Het is dan momenteel raak. Vorige week was het nog op het nieuws in Nederland omdat de luchtvaart toen ook staakte denk ik. Maar ik moet zeggen dat ik me bijna begin af te vragen waarom ik een abonnement heb op het tram, aangezien het zo onderhand vaker niet rijd dan wel. Afgelopen maandag het eerste deel van de avondvierdaagse gelopen, 5km naar het werk. Echt grappig vond ik het niet, maar daar dachten meer mensen zo over. Het was druk op straat met wandelaars die allemaal net zoals ik op weg waren naar hun werk. Het is eigenlijk van de pot af gerukt maar goed, je moet wat om geld te verdienen. Verder zijn de temperaturen wat gezakt, zelf zo erg dat het vuilnis wat al geruime tijd niet wordt opgehaald, bijna niet meer stinkt. Het ziet er nog steeds niet uit, maar dat terzijde. De belastingsdienst heeft geen inkt meer op de formulieren te drukken, de mensen die op pad moeten om te controleren geen geld voor benzine, dus die blijven dan maar thuis.

Ik had het er met Olga over onder het genot van een biertje, en op het moment dat ze aan het vertellen was over de belastingambtenaren die geen geld meer hebben voor de benzine kwam er een hele stoet brommers voorbij. Voorop reden twee politie motoren en helemaal achteraan een politie busje. Waarop ik naïef zei, dat is grappig worden ze nu al begeleid naar het Syntagma plein om te staken? Waarop Olga achteloos antwoordde, ja zoiets en alles wat er tussen in rijd is waarschijnlijk politieagent maar dan in burger. De slappe lach die daarop volgde resulteerde in een opsomming van nog meer rare dingen, dit hebben we beklonken als de manier om met deze ongemakken en rariteiten om te gaan.

In de taxi naar FIX heb ik de taxichauffeur de weg gewezen. Hij zei dat ie nieuw was in Athene en dat ie het niet precies wist, waarop ik hem de weg wees en Olga dit vertaalde. Rare gewaarwording de Nederlander die de Griek de weg wijst in Athene. Ik stond er zelf ook van te kijken, maar ik denk toch dat ik de stad, of in elk geval stukken daarvan, aardig begin te kennen.

Verder is het op het werk even wat minder, de sfeer zit er niet zo in als eerst, en bellen met Afrika is een opgave. De telefoon word zelden op genomen, als dat wel gebeurt dan is de betreffende persoon in een meeting, onderweg of heeft net het pand verlaten. Dit frustreert mij enorm. Wanneer er met Nederland gebeld mag gaan worden is helaas nog een groot geheim. Hoe mij dat gaat bevallen is een tweede.

Nu de temperaturen wat gezakt zijn werd het tijd om kennis te maken met een Griekse specialiteit. Rakomelo (ρακόμελο). Het is een Griekse variant op de glühwein. Nou ja het is in elk geval allebei warm. De tsipouro (τσίπουρο) word warm gemaakt en er word honing en kruiden aan toegevoegd. Heerlijk, je wordt er helemaal warm van! Echt een aanrader.

Verder gaat de huizenjacht onophoudelijk door, het is een tijd verslindende hobby. Maar ik heb nu iets op het oog dat toch wel erg leuk zou zijn als dat door zou gaan. Niet te vroeg juichen, eerst gaan kijken en dan zien we wel weer verder. Je hebt het pas als je de sleutels hebt en de eigenaar niet een of andere freak blijkt te zijn.

Het is winter! Ik heb het sinds lange tijd koud gehad, het is niet meer normaal. Loop je de ene dag nog in je shirt rond, de volgende dag ben je naarstig opzoek naar een winterjas. Mijn hemel zeg, ik ben toch al een beetje een koukleum maar dat gaat nog lachen worden deze winter. Het is rond de 15 graden en het voelt aan als rond het vriespunt.

One thought on “απεργία (staking)

  1. Nou, nou, al echt op weg op een watje te worden. 15 graden is nog een mooie temperatuur.
    Maar goed een beetje koukleumerig was je altijd al.

    Mamma

Ook wat te melden? Schrijf het hier van je af!

