Στην Ελλάδα

telefoon

Hittegolf nr 1

3 reacties

De tijd gaat snel, het is al weer de tijd van vakantie. Athene is inmiddels leeg gelopen, van parkeer problemen is geen sprake meer en ook in de tram op weg naar het strand is het rustig. Ik was dan ook aangenaam verrast toen ik afgelopen zaterdag de tram nam en me had voorbereid op “een half uurtje als een sardientje in een blikje” bleek dit alles behalve het geval, sterker nog, ik had zelfs een zitplaats. Enig sinds van mijn stuk gebracht stapte ik uit de tram, gezien de hitte golf waar we momenteel in zitten had ik ondanks de lege tram een bom strand verwacht. Ook het strand bleek net zo leeg als de tram. Heerlijk alle ruimte zowel op het strand al in de zee. Snel heb ik mijn spullen neer gegooid en ben de zee ingerend, deels omdat ik het warm had en deels omdat het zand onder mijn voeten wel erg heet was. Na een verfrissende duik kwam ik er achter dat ik mijn telefoon ook had mee genomen, druipend van het water heb ik hem nog geprobeerd te redden, maar helaas, de eerste hulp kwam te laat. Maar dat mocht de pret niet drukken, het was tijd voor belangrijkere dingen. Schaduw vinden op het strand valt niet mee. Uiteraard moest er wel om een plekje in de schaduw gevochten worden, net zoals de vorige keer, kwamen aan het eind van de dag de zelfde mensen aan gelopen en wurmden zich, naast ons in de schaduw van de wachttoren. Tegen de avond toen het wat begon af te koelen hebben we een pizza besteld en een fels wijn gehaald, het bleek een goede combi, de pizza werd besteld in het Russisch, de wijn in het Grieks. Zo af en toe ben ik best op de hoogte van alle rariteiten hier. We gingen een drankwinkel binnen en ik zag Jevi de schappen bekijken op zoek naar witte wijn, ik liep direct door naar de kassa en vroeg om witte wijn uit de koeling, het resultaat was een gekoelde merk loze fles zijn voor 2.60 en een verbaasde Jevi.

Maar wat nog verbazingwekkender is de manier waarop ik mijn huur heb betaald. Ik ben eerst naar de pin automaat gegaan om daar 300 euro uit de muur te halen, vervolgens heb ik in de rij gestaan om de bank in te komen. Je loopt hier niet gewoon naar binnen, je moet eerst door een sluis en dat gaat niet altijd even soepel. Wat je moet doen is op het groene knopje drukken en dan gaat de eerste deur open, waarna je in een camera moet kijken en dan gaat als het goed is de tweede deur open. De laatste zorgt nogal is voor problemen, de deur gaat niet open en de mensen achter je in de rij rukken de deur al weer open om dat dat volgens her groene knopje kan. Maar jij staat er nog en je mag maar met een persoon in dat hokje staan. De deur wordt dan met een hoop gemopper weer dicht gedaan waarop je het opnieuw kan proberen. Maar na een tijdje had ik de bank toch zo ver dat ze me genoeg vertrouwden dat ze de deur open deden, daar wachtte mij weer een chaos van mensen en een nummertjes automaat. Na een blik op mijn nummer trok ik het zelfde verveelde gezicht als de mensen de rest van de mensen in de bank. Na dat we bijna 30 nummertjes waren opgeschoven begon ik mij af te vragen of ik mijn paspoort niet had moeten nemen voor deze actie, maar uit de rij gaan na een uur is geen optie, dus op hoop van zege ben ik blijven wachten en heb ondertussen een nieuw nummertje getrokken voor de zekerheid. Eenmaal aan de beurt werd mijn niks gevraag behalve hoeveel en op welke rekening, na dat hij de 6 briefjes van 50 door het tel apparaat had gehaald (dit had je toch ook wel even met de hand kunnen doen dacht ik nog) kruiste hij alles aan op het formulier en wees mij vervolgens aan waar ik moest tekenen. Met weer een formulier rijker stapte ik anderhalf uur later de bank uit. Wat heb ik nu feitelijk gedaan. Geld uit de muur gehaald en de rij gestaan, de pin automaat die zichtbaar was vanuit de bank van de andere kant bekeken. En het geld wat ik daarvoor had gepind weer afgeleverd bij de bank. Het kringetje was weer rond!

En last but not least, de eerste hittegolf is bijna een feit. De temperaturen lopen tegen de 40 graden en aan het eind van de week gaan we daar zelfs overheen. Wat helaas ook een feit is is dat de airco op het werk al meer dan een week stuk is, het is nu wachten op een onderdeel dat uit Frankrijk moet komen, dit komt waarschijnlijk morgen. Maar of dat ook inhoud dat de airco vanaf morgen weer werkt is nog maar de vraag. Dat hangt af van de monteur en hoeveel airco’s het nog meer laten afweten momenteel. Het frustrerende is wel dat op de andere verdiepingen de airco het heel goed doet, zo goed zelfs dat de deur open staat om wat warme lucht naar binnen te krijgen. Als ik naar beneden loop voor mijn pauze voel ik hoe de koude luchtstroom langs mee heen gaat en ben ik jaloers. Waarom laat dat stomme apparaat het afweten als je op weg bent naar de eerste hittegolf van het jaar.

3 thoughts on “Hittegolf nr 1

  1. Wat heerlijk zeg die warmte ! Nou ja een beetje te warm maar het is in ieder geval heel wat beter dan hier. Op dit moment zondag 17.45 uur is het 13 gr.! Ach die leuke zomerjurkjes worden weggestopt achter een jasje omdat anders de bibbers over je lijf lopen.
    Zo zie je maar er is altijd wel wat te zeuren. Wat een gedoe zeg op die bank. Dan merk je toch dat Griekenland nog een beetje bijgespijkerd moet worden. Of moet ik het zien als ’s lands wijs ’s lands eer?

    Voorlopig hebben hebben de Europese ministers nu echt Griekenland van een wisse dood gered. Althans dat denken ze. We zullen wel zien.

    Wat goed dat je je telefoontje een sopje hebt gegeven. Jammer is dat je dat maar één keer kunt doen, of is het ding toch nog te redden.

    We hebben net in Leerdam een mooie glasexpositie gezien. Wat kunnen mensen toch mooie dingen maken. Het was even genieten. Een groet en hou je goed.
    Emmy

  2. Stomme opmerking over die telefoon. Ik vergroot net de foto, nou daar bakt niemand meer wat van.
    Emmy

  3. Nou ja dat de telefoon er nu zo uitziet is mijn onbeheersbare drang om alles uit elkaar te halen, die had ik vroeger al, geen apparaat was veilig. Voor meer info hier over kan je krijgen bij pap en mam.
    Het weer hier is echt genieten, truien hangen al sinds een maand of twee doelloos in de kast en die komen er voorlopig ook niet uit. De temperatuur is nu weer wat gezakt naar een aangename 35 graden. Genieten.
    Als ik zulke exposities zie wou ik dat ik wat creatiever was…..

    Succes met het zomerse weer in Nederland

    Groetjes Carien

Ook wat te melden? Schrijf het hier van je af!

