Στην Ελλάδα

Zonsondergang

Van toerist naar arbeider

4 reacties

Ja ja het moest er een keer van komen, het luie leventje is voorbij. Ik heb werk gevonden bij Teleperformance, een callcenter. Ik zal technische ondersteuning gaan geven aan een nieuw op te zetten afdeling voor BlackBerry. Afgelopen week de eerste week van de training en toets overleefd. Het was wel pittig om de hele dag te luisteren en de aandacht er bij te houden in een ruimte waar het donker is en het zuurstof niveau met de minuut daalde. Gelukkig had de trainer, die we voor het gemak Odie (het hondje uit Garfield) mogen noemen, wel door dat iedereen zat in te kakken. Tijd voor een pauze. Binnen stond de airco zo hard te loeien dat iedereen eerst zijn trui uittrok om vervolgens naar buiten te lopen en te genieten van het zonlicht en wat extra zuurstof. Het was vanaf dag een gezellig, veel nieuwe mensen leren kennen, zowel Nederlanders en Belgen als mensen uit de rest van de wereld, sommigen zijn half Grieks. In de training zit ik naast Thomas, die aangeboden heeft om mij te helpen met het invullen van alle formulieren. Ik ben er namelijk achter gekomen dat ik nog heel wat bergen moet verzetten. Ik moet nog achter een AMKA nummer aan, dat is voor de sociale verzekeringen. Ik dacht toch echt dat ik een EU burger was, dat klopt, maar dat neemt niet weg dat ik ook nog achter een verblijfsvergunning en werkvergunning aan moet. Om dit alles te realiseren moet ik mij registeren in Griekenland, om vervolgens een inschrijving bij de gemeente te kunnen realiseren. Pfffff, ik vrees dat ik nog wel even bezig ben. Wat dan wel weer een meevaller is is dat je hier niet naar het gemeentehuis van de gemeente waar je woon, het kan overal. Nu nog even uitzoeken waar het niet zo druk is.

Op een week zoals dit moet je je goed voorbereiden, dat is gelukt. Heb een super leuk weekend gehad met Marieke die had besloten om langs te komen. De aanleiding was dat Adnan vast zat in Rusland vanwege een verlopen visum en dus niet naar huis kon in het weekend. Op vrijdag 11 uur, heb ik haar opgehaald van het vliegveld. Uiteraard was ik te laat (helemaal Grieks dus) want ik had de metro gemist. Marieke was dus al geland en had de bagage al van de band af geplukt toen ze mij belde met de vraag waar ik was. De Hollandse stress sloeg toe, als een kip zonder kop liep ik de hal en en liep eerst naar de vertrek hal…. Nee sukkel je moet naar de aankomst hal. Eind goed al goed Marieke kon er gelukkig om lachen. Na een uurtje kwamen we aan bij mijn huis waar we als eerste de koffer met alle spullen, die Marieke had mee genomen, hebben uit gepakt. Daarna hebben we een terrasje gepakt. ‘S avonds leek het ons een goed idee om wat te eten bij mij in de buurt, we zijn beland in de souvlaki tent. Ik heb een poging gewaagt om in het Grieks te bestellen, dit bleek niet heel erg succesvol. Alleen het geen wat ik die avond er voor ook had besteld was door gekomen. De pita gyros zonder uien dus… die met en de salade daar moesten we nog even om vragen tot vermaak van Marieke en ik, we kregen de slappe lach, als wel de souvlaki man. Al met al hebben we lekker gegeten op het dak terras bij ondergaande zon. We zijn vroeg gaan slapen, de volgende dag rustig op gestaan, daarna op de gok lopend (dit ging ons verbazingwekkend goed af) richting Plaka en de Akropolis, na een offroad wandeling van af het park rond de Akropolis naar Plaka zijn we op een terras gaan zitten om wat te eten. De bestelling hebben we voor het gemak maar in het Engels gedaan die keurig op genomen werd, waarna de ober weg liep terwijl hij doei zei, waarop we spontaan weer de slappe lach kregen. De tweede souvlaki ( deze keer met kip) was ook goed gekeurd. Vervolgens hebben we ons op een zak met aardbeien gestort nog wat rond gelopen, eindeloos veel winkels gezien met tassen…’S avonds lekker gegeten, traditie getrouw was de bestelling weer niet helemaal door gekomen. Dit keer was de salade blijven hangen in de keuken.

Zondag hebben we de dag door gebracht langs het strand, we zijn uitgestapt bij de haven van Flisvos, nadat we allebei onze voeten even in de zee hadden ondergedompeld en genoten van het uitzicht zijn we richting de haven gelopen waar we een frappe en wat te eten hebben gehaald en op de kade zijn gaan zitten. Daarna nog een wandeling door de rest van de haven, om vervolgens weer terug te lopen naar het strand. Dit alles in een relaxed tempo, siga siga. Aan het strand bij Edem hebben we heerlijk gegeten, de bestelling was zowaar goed door gekomen. Rond zonsondergang zijn we na een korte wandeling terug gegaan naar huis, eenmaal aan gekomen was ik klaar wakker en toch een beetje zenuwachtig voor maandag. Marieke heeft me uiteindelijk naar bed gestuurd. Maandag morgen was het vroeg dag, ik moest om kwart over acht present zijn. Rond 7 uur liepen we de deur uit, waar we afscheid hebben genomen. Marieke had de tram richting het vliegveld, die van mij ging de andere kant uit richting mijn werk in spe.

4 thoughts on “Van toerist naar arbeider

  1. Ha Carien, Weer een leuk berhaal hoor ! Gefelicteerd met je baan.
    Je kon waarschijnlijk de bodem van je schatkist al zien. Maar gelukkig op tijd een baan. Klinkt allemaal goed.

    Veel succes en een groet,
    Emmy

    nieuw email: e.j.deubel@kpnmail.nl

    • Dankje, ik heb er ook zin aan. Gewoon weer 40 uurtjes werken, gezellig doen met collega’s die uit alle landen van Europa komen. Je weet van gekkigheid niet meer wie je in welke taal moet aan spreken!

      Groetjes

  2. Grappig om het verhaal van beide zussen te horen, overeenkomst was dat het gezellig is geweest!

    Goed om te lezen dat je het zo snel al redelijk voor elkaar hebt. Tuurlijk zijn er aanloopproblemen en dingen die je moet ‘leren’ maar het klinkt echt top voor elkaar. Blijf ons op de hoogte houden, je schrijft vermakelijk en het is goed wat van je te horen.

    Groetjes vanuit een regenachtig NL
    Irving

    • Het was ook super leuk! Echt even zussen onder elkaar. Goed voor elkaar, mwha het is en blijft onzeker allemaal, maar het klinkt voor nu wel goed.
      Ik voel al weer een volgend blogje aan komen so sty stuned!

      Geniet van het lange weekend, ik werk wel door

      Groetjes

Ook wat te melden? Schrijf het hier van je af!

