Στην Ελλάδα

Een plek onder de zon

3 reacties

Pasen

Het lijkt wel alsof de tijd haast heeft, de weken vliegen voorbij. Het is al weer bijna Pasen en heel Griekenland maakt zicht klaar voor het feest der feesten. Overal worden kaarsjes verkocht, de kerkklokken luiden en de psalmen schallen door de boxen over de stad heen. Athene is verlaten je kan nu zelfs kiezen waar je wilt parkeren. Wat een luxe! Over luxe gesproken, ik heb een eigen huisje! Het staat op een super leuke locatie, in een rustige straat met allemaal winkels! Op dakterras staan allemaal planten en stoelen zodat je er gezellig kan zitten, en kan genieten van het fenomenale uitzicht op de akropolis. Nu nog even geduld hebben, want er moeten nog wat meubels gebracht worden en dan kan ik er in. Maandag een afspraak met de eigenaar (George) om alles door te spreken . En dan verhuizen! Ik vind het een heel raar idee, waar denk wel dat ik er aan kan wennen. Waar ik niet aan kan wennen is dat gedoe met al dat contante geld. Je blijft heen en weer lopen naar de pinautomaat. Nu heb ik me laten vertellen dat het geld kost als je geld overmaakt van de ene Griekse rekening naar de ander, dus geen wonder dat iedereen contant betaald wil krijgen. Maar ik ben er ook achter gekomen dat als je een rekening opent bij de Eurobank dat je geld toe krijgt als je in winkels betaald met je pas. Ik vind het maar een ingewikkeld systeem.

Pasen staat voor de deur, de afgelopen week luiden de kerkklokken meer dan gewoonlijk. Op zaterdag avond was er een kerkdienst. Om 12 uur luiden alle klokken en werd er vuurwerk afgestoken. Ook liepen de mensen weer terug naar huis met een brandend kaarsje om zo het licht te verspreiden. Alexander en ik zijn ook even naar de kerk geweest om het licht thuis te brengen. Onderweg zijn onze kaarsen tot twee keer aan toe uitgewaaid. Gelukkig waren er andere mensen van wie we een vuurtje kregen. Alexander heeft voor de deur met de vlam van de kaars een kruis gezet. Dit moet geluk brengen.

Aangezien de verrijzenis ook in houd dat het vasten voorbij is, hebben we met zijn allen meteen een aanval gedaan op de paaseitjes. Ook hebben we rode eieren gegeten, maar voordat we de aten moest je ze eerst kapot tikken tegen het ei van iemand anders. Yannis had het beste ei, of de beste tactiek. Toen ik vanmorgen wakker werd en even buiten op het balkon een sigaretje stond te roken kwam de geur van BBQ mij al tegemoet. Toen ik even wat beter keek zag ik dat de beuren al druk bezig zijn met het ronddraaien van het schaap. Het was nog voor tienen.

3 thoughts on “Een plek onder de zon

  1. GEFELICITEERD!! Met je eigen huisje top! Geniet van deze dagen, die hier in NL volgens mij niets anders betekenen dan: vier dagen vrij….

    Anyway, veel succes daar, ook met het vinden van een baan!

  2. Dat gaat snel zeg bij jou. Een leuk huis ! Geweldig !
    Lijkt me ook een leuke gewaarwording zo’n roosterend schaap op je nuchtere maag.
    Carien nu nog een baan en alles is oké.
    Pasen is hier bijna voorbij. Voor ons mooie zonnige dagen waarin veel i gebeurd.
    Groet

Ook wat te melden? Schrijf het hier van je af!

