Στην Ελλάδα

Storm in Chania

2 reacties

Storm in Chania

Donderdag was het stilte voor de storm denk ik. Het was lekker weer met zon en bijna geen wind. ‘S morgens vroeg ben ik op zoek gegaan naar saté saus. Volgens Nol is dat hier niet te vinden. Eigenwijs als ik ben ben ik toch opzoek gegaan. Door de straten van Chania gedwaald. Opzoek naar een Chinese toko. Dit heb ik snel opgegeven, ik had nog de hoop om een chinees op straat tegen te komen… Helaas zonder resultaat. Geen saté saus dus. Wel heb ik ketjap gevonden en daarmee kon Nol saté saus maken. Alleen moest er nog pindakaas gehaald worden. Dit hebben zie hier gewoon van de Calve. De  Saus zag er niet als saté saus maar smaakte wel zo dus dat was prima.

Vrijdag begon de dag al kouder dan de andere dagen. Er stond een koude wind als was de wind nog niet echt gedraaid. Snel hebben we nog wat boodschappen gedaan om ons door de storm heen te kunnen slaan. Laat in de middag draaide de wind en trok aan. Gelukkig hadden we ’s middags al extra lijnen gezet. Dit bleek wel nodig, het was alleen een beetje jammer dat we een ring uit de kade hebben getrokken nog voordat de storm echt los ging. Het gaf wel een spectaculair geluid! Het avond eten al deinende naar binnen gewerkt. Nol had besloten om niet naar bed te gaan. Ik ben echt wel in bed gaan liggen maar van slapen is het niet gekomen. Ben nog een keer of 5 mijn bed uit gevlogen om te kijken wat er aan de hand was. Het huilende geluid van de wind langs de mast en de lijnen het gebulder van de zee het onweer en de koude regen die horizontaal voorbij kwam vliegen maakten het tot een waar spektakel. De boot lag wild te schudden vechtend tegen de deining en de wind. De nacht ging uiteindelijk over in de dag, Niet dat dat verder veel verschil uitmaakte, maar het uitzicht was geweldig. De wilde branding die de haven kwam binnen rollen. Bijna geen mensen op straat, de gene die zich er wel aan waagden waren dik ingepakt! Het was echt Nederlands honden weer! De dag een beetje door gebracht met lezen en af en toe een hazen slaapje. Als het aan mij had gelegen was ik naar buiten gegaan om het natuur geweld te bekijken. Ik stond vertwijfeld naar de loopplank te kijken waarop Nol zei. Van boord kom je wel maar of je er ook weer op komt is de vraag. Ondanks dat ik heel erg graag naar het gebulder aan de andere kant van de muur wou gaan kijken heb ik besloten dat Nol een goed punt had en ben ik aan boord gebleven. Zaterdagnacht was al niet veel beter, wel was de kracht uit de storm en was er geen reden meer om te gaan slapen in de waak stand. Al is van slapen niet veel terecht gekomen. Ten eerste vanwege het onophoudelijke gekraak van de lijnen en ten tweede het regende buiten maar ook in mijn hut precies op mijn kussen. Echt heel veel trek om dit te gaan oplossen had ik ook niet. Ben dus andersom in mijn bed gaan liggen met de gedachte dat komt morgen wel.

Zondag morgen vroeg wakker geworden en eerst maar is een blik naar buiten geworpen. De zon scheen en het zag er allemaal een stuk rustiger uit. De zee was weer blauw in plaats van grijs er liepen weer mensen op straat. Na een snel ontbijt ben ik gaan kijken aan de nadere kant van de muur waar de zee nog aardig tegen de muur op beukte. Toen ik mij omdraaide om de rest van de haven te bekijken zag ik dat de bergen helemaal besneeuwd waren. Het is echt net een wintersport gebied. Daarna een wandeling gemaakt langs de zee. Dit was niet geheel zonder risico aangezien de golven nog binnen komen rollen en op de kade muur klappen. Daarna nog even langs de baai gelopen waar de café eigenaren druk bezig waren om al het zeewier en zand weer terug te gooien waar het hoort. Vind het wel jammer dat ik niet van boord kon, als ik zie tot waar het water heeft gestaan. Ik schat zo’n 20 meter de boulevard op moet dat er mooi uit hebben gezien. Nu alles weer pais en vree is en de vissers weer op de kade zitten moeten wij het anker nog een keer op nieuw uitgooien. Dit heeft de storm wel door staan maar echt houden doet ie niet meer.  Het enige probleem wat we nu nog hebben is dat er geen brood meer is en de bakker is dicht op zondag. Misschien wordt het wel een pita gyros!

2 thoughts on “Storm in Chania

  1. Lieve Carien,

    Ben blij dat je aan boord bent gebleven. Soms is het goed om te blijven waar je bent. Ik had zeker geen oog dicht gedaan. Was denk ik ook niet naar bed gegaan.

    Liefs,

    Mamma

  2. Hoi Carien, spectaculair allemaal als we het zo lezen! Is je kussen al weer een beetje droog? We kijken net voor het eerst op je weblog, had net je moeder aan de telefoon…, vandaar! Je kan mooi schrijven, het is leuk om te lezen! Varen jullie met een boot door de Griekse wateren of liggen jullie permanent in Chania op Kreta? We blijven je voorlopig even volgen …. Twitter je ook?

    Groeten, ook van Sylvia, Rijk

Ook wat te melden? Schrijf het hier van je af!

