Στην Ελλάδα

Poros en Hydra

1 reactie

Poros

Woensdag morgen hebben we wat aan het dek ge klust. De boot is gemaakt van ferro-cement, in de constructie zit soort van kippengaas verwerkt wat roest plekken als gevolg heeft. Deze plekken moesten eerst geschuurd worden waarna ze zijn opgevuld met epoxy. Heb daardoor zelf het dek nog staan stofzuigen met een huize Dyson! Daarna wat geluncht en vervolgens opzoek naar de tempel van Poseidon. Dit leek mij op de kaart die in de lonely planet stond best een leuke wandeling. Nol overtuigt om niet met de brommer te gaan stapten we halverwege de middag van boord. Nog recht voor de boot ontstond met name bij mij al enige verwarring. Nol en ik liepen tegen elkaar aan omdat ik links wou en hij rechts. Nol heeft de discussie gewonnen, maar vanaf dat moment was ik het helemaal kwijt. Voor m’n gevoel een beetje als een kip zonder kop rond gelopen me afvragend waarom ik de lp niet had mee genomen. Na een tijdje hebben we besloten om het pad naar de tempel niet meer te volgens omdat de een na de andere vrachtwagen ons inhaalde. Het zandpad dan maar. Dit heeft ons geleid naar een aantal dikke villa’s en een heel mooi uitzicht over de baai. Zonder de tempel gezien te hebben kwamen we aan bij de boot maar niet voor dat we op het terras eerst nog twee biertjes hadden gedronken.

Donderdag zijn we naar Athene gegaan om boten voor de verhuur te bekijken. Om 0630 ging de enige ferry. Vroeg op staan dus. Het was een mooie tocht, genoten van de zonsopkomst. In Piraeus nog een tijdje gewacht op een vriend van Nol die het Griekse kwartiertje aardig wist te rekken om ons naar Kalamaki (jachthaven) te brengen. Na twee boten te hebben bekeken verscheen er een nadere man ten toneel. Met als gevolg een ellenlange praat sessie waarin ik het spoor volledig bijster raakte en niks meer van het verhaal begreep. Maar steeds als ik dacht nu komt er een eind aan dit gesprek en de heren zijn het met elkaar eens dan gebeurde er weer wat waardoor alles weer van voor af aan begon. Met als resultaat, 6 boten die op de foto staan! Daar ben je dan een hele dag druk mee zo druk zelfs dat je er nog serieus moe van wordt. Doordat het allemaal zolang geduurd heeft moesten we terug met de snelle ferry. De flying dolfin. Die kreeg halverwege pech omdat er een plastic zak op een van de draag vleugels zat. Dus dan maar langzaam terug naar Poros. Terug bij de boot ging Nol nog even hardlopen, ik ben boodschappen wezen doen. Heb voor het eerst uien gekocht! Ik ben zwaar onder de indruk van mezelf.

Hydra

Voor vrijdag hadden we het plan gevat om naar Hydra te gaan, Poros hadden we wel een beetje gezien. Volgens het weerbericht zou het mooi weer worden….. Nou niet dus, dikke onweerswolken pakten zich samen boven Poros. De regen liet dan ook niet lang op zich wachten. Na lang wachten op een droog moment zijn we dan in de middag vertrokken. De volgende bui drong zich al weer op. Nol zei nog dat ik naar binnen moest gaan, mar eigenwijs als ik ben ben ik blijven staan in de regen schuilend onder het giek van het grootzeil, maar als de regen horizontaal voorbij komt vliegen helpt dat ook niet echt. Als een verzopen kat stond ik tot verbazing van Nol nog an dek toen hij een lunch ging maken. Ik was wel blij dat hij dat ging doen aangezien de deining van zij kwam en de boor heen en weer rolde. Soep met een pitabroodje met kaas stond er op het menu. Eten geeft de burger moed! Na een uurtje of twee kwam Hydra in zicht. Het ankeren ging wat minder soepel omdat er iets afgebroken was. Ik stond achter het roer en Nol bij het anker de regen kwam weer met bakken uit de hemel. Echt chique was het niet maar het is gelukt om aan te leggen. Vervolgens hebben we boodschappen gedaan. Eerst langs de slager. In de zaak staat een groot houtenblok met daarop van die hele grote hakmessen. De slager zelf paste ook helemaal in het plaatje. Een grote man met dito handen. Nol bestelde het vlees, waarop de slager in de koeling verdween en terug kwam met een half beest en daar de stukken afsneed de karbonades en het gehakt wat dubbel gedraaid werd. Daarna hebben we met z’n tweeën gekookt. Nou ja Nol heeft tips gegeven wat betreft de kruiden. Het resultaat, morgen eten we het weer!

Zaterdag was dag, het was al dubieus of dat ging lukken omdat er regen was voorspeld. ‘S morgens zag het er goed uit. Eerst hebben we het kapotte anker onderdeel gefikst. Hier en daar nog wat epoxy geschuurd. En dat allemaal in het zonnetje. Na de lunch ben ik verdwaald op Hydra tijdens een wandeling door de straatjes die kris kras over het eiland heen lopen. Heb ontstellend veel mooie dingen gezien zoals de traatjes, sinaasappel en olijfbomen, huizen, het uitzicht en de ezels die hier op het eiland staan zoals de meeste mensen dat met auto’s doen.

One thought on “Poros en Hydra

  1. Zo kip zonder kop ! Weer een goed verhaal. Ga zo door kun je later een boek uitgeven. Op Poros woonde een oud-collega van Johann (voor de zekerheid dat is mijn man). Zij was getrouwd met een Griekse visser. Uiteindelijk is ze met kind tocht teruggekomen naar Nederland omdat zo’n piepeiland te weinig te bieden had voor zo’n westeuropese. Noi jij hebt er rond gelopen jij hebt een mening.

Ook wat te melden? Schrijf het hier van je af!

